Jij die graag het hele jaar door reist, wat is er onaangenamer dan wakker te worden van de kou? Tijdens de winter en ook tijdens sommige lentenachten is het noodzakelijk binnen in de mobilhome, buscamper of campervan te verwarmen, zodat het niet in een ijsblokje verandert. Maar hoe werkt dit dan, wat zijn de verschillende verwarmingstoestellen voor campers en hoe verhoog je de temperatuur op een intelligente manier? We gaan er je meer over vertellen.
Alvorens tot de kern van de zaak te komen, moet je weten dat er, in tegenstelling tot wat je misschien denkt, slechts twee soorten verwarming voor campers zijn: luchtverwarming en waterverwarming. Waarom hebben we het dan over brandstof- en gasverwarming? Lees het antwoord hieronder.
Heteluchtverwarming is het meest gebruikte verwarmingssysteem in campers, dus als men Truma of Webasto zegt, zou dat voor zich moeten spreken. Hier wordt de lucht verwarmd door een brander en vervolgens door een ventilator in een netwerk van buizen geblazen die naar een aantal punten leiden, waaronder luchtuitlaten. Dit systeem is gemakkelijk te installeren en vereist geen bijzondere voorbereiding, aangezien het op je ventilatiesysteem wordt aangesloten. Geforceerde luchtverwarming kan op gas of brandstof werken.
Eenvoudig gezegd, je neemt het principe van centrale verwarming thuis en past het toe op je camper. Hier wordt water gebruikt om warmte van het ene punt naar het andere te transporteren, ook wel een circulerende vloeistof genoemd.
Dit geeft in het hele voertuig dezelfde temperatuur, een beter comfort en warme aangename lucht, maar de verwarmingstijd is langer dan bij geforceerde luchtverwarming.
Deze oplossing wordt meestal gebruikt op "luxe" modellen of voertuigen > 3,5 t. Het vereist namelijk een bijzondere installatie (metalen leidingen bijvoorbeeld) waardoor het totale gewicht van het voertuig toeneemt, hetgeen al snel problematisch wordt bij een voertuig van < 3,5 t.
Ook hier kan de waterverwarming gevoed worden door gas of brandstof.
De brander van de brandstofkachel werkt op diesel of benzine. Vrij simpel om te begrijpen, is het niet?
Brandstofverwarming is vrij zeldzaam in mobilhomes, maar het heeft veel voordelen. Het neemt minder ruimte in beslag, je hoeft alleen benzine of diesel te tanken om te verwarmen en er zijn geen adapters voor gasflessen nodig. Ja, je hebt het vast wel eens meegemaakt, niet in alle landen gebruiken ze dezelfde gasverbindingen, en het is soms lastig om een oplossing te vinden.
Wat het verbruik betreft, verbruikt het best wel wat in een oud voertuig, bij recentere voertuigen valt dit mee. Om je een idee te geven, een week skiën, met een "normale" verwarming de hele dag door, zal je iets meer dan 1/4 van de tank doen verliezen.
Het principe is ongeveer hetzelfde als bij brandstofverwarming, behalve dat de brander op gas werkt. Bij geforceerde luchtverwarming wordt de lucht rechtstreeks door de brander verwarmd, terwijl bij de waterverwarming de warmteoverdrachtvloeistof door de brander wordt verwarmd.
In feite is je standaard camperverwarming meer dan voldoende om een temperatuur van 20°C te handhaven, maar als we in sneeuwgebieden zijn of als we op elektriciteit zijn aangesloten, is het voor sommige mensen soms gemakkelijker om een hulpverwarming in de camper aan te sluiten om de temperatuur snel te verhogen.
Waarschuwing van Casimir Ras op Facebook: wees voorzichtig met de hulpverwarming, deze kan de thermostaat van de gaskachel verstoren waardoor de tanks niet meer vorstvrij zijn. Dit kan problematisch zijn, vooral als je 's winters in de bergen bent.
Wat de prijs betreft, reken tussen €40 en €50.
Hoe groter het verschil tussen de buiten- en binnentemperatuur, hoe meer de verwarming zal verbruiken. Dus als het buiten -10°C is en je hebt het binnen niet snel warm, denk er dan over om je aan te sluiten op 220V of een tweede gasfles te nemen. Hou het brandstofpeil in de gaten, het zou dom zijn om pech te hebben om 21.00 uur ⛄ Zet de verwarming niet uit als je je mobilhome verlaat, maar zet hem lager. Ten eerste verbruikt het minder en ten tweede wordt bij temperaturen lager dan 5°C binnen een veiligheidsvoorziening geactiveerd, waardoor het watersysteem wordt afgesloten. Om gas te besparen, raden we je aan 's morgens bij het opstaan over te schakelen op "verwarming + warm water". Dit geeft je de tijd om wakker te worden, te douchen en de afwas te doen en vervolgens de rest van de dag en ‘s nachts over te schakelen naar enkel de verwarming. ‘S avonds kan je het warm water weer aanzetten om te douchen en/of af te wassen.
Samengevat heeft elk type verwarming zijn eigen specifieke kenmerken, maar is de kostprijs niet hetzelfde. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in meer dan 80% van de campers op de markt luchtverwarming wordt gebruikt, omdat deze minder duur is en minder problemen oplevert bij de installatie. Omgekeerd vind je waterverwarming op top-of-the-range modellen. Waarom is dat? Omdat convectoren, metalen buizen en het hele systeem de kosten en het gewicht verhogen.
Beide systemen zijn efficiënt en doeltreffend aangezien elk voertuig in ongeveer 2 uur van 0°C naar 20°C gaat. Je kan dus zonder angst op wintersportvakantie vertrekken.
Laten we dit artikel afronden met de kwaliteit van de warme lucht die vrijkomt: met de geforceerde luchtverwarming zal de lucht droog en gerecycleerd zijn, terwijl met de centrale waterverwarming de lucht wordt niet geblazen en dus meer vocht vast houdt.
Nu je alles weet over de verwarming in campers, ga naar Yescapa om je ideale mobilhome te vinden of verhuur je camper.
Zoe A
Van jongs af aan hield ik ervan om te reizen en de wereld te verkennen. Daarmee kwam ook de liefde om die mooie plekken op papier te zetten.
Meer artikelen
Technische keuring van een mobilhome of campervan
Je hebt de knoop doorgehakt, je gaat een nieuwe of tweedehands mobilhome of campervan kopen! Alvorens je kan genieten en op vakantie kan vertrekken, dienen er eerst administratieve zaken in orde gebracht te worden. Eén van deze zaken is de keuring van het voertuig. De regelgeving in verband met de keuring van een mobilhome, buscamper of campervan verschilt met die van een personenwagen. Is de categorie van je motorhome op je inschrijvingsbewijs M1 of N1, dan gelden er andere regels voor de technische keuring van je voertuig dan een gewone personenwagen. We hebben de belangrijkste verschillen voor je hieronder opgesomd.
Warmwaterboilers en warm water in een mobilhome
Comfort zoals thuis in een mobilhome, camperbus of campervan hangt vaak af van kleine details, maar ook van essentiële elementen. Bijvoorbeeld voldoende warm water hebben om te douchen en af te wassen. Hier is onze selectie van camper waterverwarmers.
Onderhoud mobilhome: de vuilwatertank legen
Een mobilhome is comfortabel: het heeft een keuken, een eethoek, bedden, toiletten en zelfs een douche (als je nog geen campereigenaar bent, kan je een camper testen en huren van particulieren). Zo kan je genieten van grote en gevarieerde ruimtes. Het enige nadeel van dit comfort is dat het natuurlijk enige onderhoud vraagt.